Trykkbølge/Shock Wave ESWT

Trykkbølgebehandling er en behandling som benyttes ved langvarige seneplager. Behandlingen foregår ved at apparatet sender trykkbølger ned i vevet som setter i gang kroppens egen tilhelingsprosess. Behandlingen gjennomføres med ca en uke mellom hver behandling, og vanligvis mellom tre og fem behandlinger.

Hvordan utføres behandlingen?

Ved første konsultasjon vil fysioterapeuten gjennomføre en grundig undersøkelse av den aktuelle skaden, etter vi har hatt en samtale om ulike faktorer rundt din problematikk. Selve trykkbølgebehandlingen tar noen få minutter, og det er ventet litt smerter. Smertene avtar normalt umiddelbart etter behandlingen. Det er ingen bivirkninger og det er ikke normalt med betydelig økte smerter i etterkant. Du vil også få øvelser av din fysioterapeut som utføres parallelt med trykkbølgebehandlingen, eller etter endt behandlingsforløp. Du kan belaste det skadde området etter behandling, men vanligvis frarådes tung belastning første 48 timer etterpå. Du skal ikke benytte deg av betennelsesdempende medisiner eller kremer under behandlingsforløpet.

Hva behandles med trykkbølge?

• Skulder: kalkskulder, senebetennelser

• Albue: musearm, tennisalbue, golfalbue

• Hofte: senebetennelse i hofteknoka (trochantertendinopati)

• Kne: jumpers knee, løperkne

• Legg: achillessenebetennelse, beinhinnebetennelse

• Fot: smerter i fotsålen (plantar fascitt)

Hva skal ikke behandles med trykkbølgebehandling?

Man er tilbakeholdne med å bruke trykkbølgebehandling i en del tilfeller. Diskuter med fysioterapeuten din om dette er aktuelt i ditt tilfelle. Ting man særlig tar hensyn til er:

• Om man står på store doser blodfortynnende eller har en blødersykdom

• Bruk av kortison (inntil to uker før behandling)

• Kreft

• Graviditet